Antalet nöjda med SL ökar
I en undersökning som SL genomförde i november förra året, visar det sig att kundnöjdheten med kollektivtrafiken i Stockholms län har ökat något sedan innan pandemin. Totalt är 85 procent av resenärerna nöjda med trafiken, vilket går att jämföra med resultatet från 2020 då 83 procent uppgav att de var nöjda. Innan pandemin låg den siffran på 81 procent.
– Ett styrkebevis i en tuff tid. Stockholmarna litar på sin kollektivtrafik och är nöjda med SL. Det är det bästa betyg vi kan få och är ett kvitto på att alla insatser som gjorts av medarbetarna gett resultat. Att svart på vitt nå historiskt hög kundnöjdhet i en av det svenska samhällets största kriser i modern tid är stort, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL i en kommentar.
Undersökningen genomfördes genom enkäter där omkring 13 000 personer har svarat.
– Vi har inte bara kunnat se hur SL kunnat hålla öppet, när övriga samhället stängt ner. Vi har sett trafiken rulla med ökad kraft och det när kollektivtrafiken i vår omvärld inte mäktat med uppgiften. Det har kostat i både mänsklig ansträngning och i pengar. Att resenärerna sett och uppskattar uppoffringen gör mig stolt, säger Kristoffer Tamsons (M).