Tekniken bakom Gotlands elväg till USA
Tidigare förra året var det premiär för passagerartrafik på Gotlands nya elväg. Vägen har utvecklats av projektet Smartroad Gotland och Trafikverket. Sedan elvägen kom på plats har den trådlösa laddtekniken använts i flera andra länder, bland annat i Tel Aviv och två projekt i Tyskland. Till hösten kommer också en testbana att byggas vid betalmotorvägen BreBeMi i nordöstra Italien.
Nu är det dags för USA att testa en elväg som kommer att använda sig av samma teknik som den på Gotland. Platsen för USA:s nya väg blir bilstaden Detroit och bakom projektet står bland annat Electreon som utvecklat tekniken.
– Syftet med elvägsprojekten är just att skapa kunskap och att utvärdera teknikens potential. När vi nu ser att många länder följer efter så visar det att projektet skapat den nytta vi ville åstadkomma. Sverige ligger långt framme och det är roligt att vi kan få visa vägen i klimatarbetet, Jan Pettersson, programchef för elektrifiering på Trafikverket i en kommentar.
Samtidigt som elvägen kommer att lanseras i USA, kommer Stefan Tongur som varit affärsutvecklingsansvarig för Norden nu att leda Electreons verksamhet i USA.
– Efter att jobbat med USA marknaden länge är det nu spännande att äntligen vara på plats. Projektet i Michigan tillsammans med Ford är verkligen en milstolpe, vi bygger ju USAs första trådlösa elväg! Intresset för elvägar är stort i hela USA. Jag ser fram emot att vara med i den fortsatta utvecklingen och förändra transportsektorn på allvar.
Foto: Smartroad Gotland