Kollektivtrafikbarometern: Värmlänningar nöjdast!
Nyligen presenterade Svensk Kollektivtrafik sin årliga rapport Kollektivtrafikbarometern, och den visar på ändrade resevanor och en fortsatt lägre marknadsandel för kollektivtrafiken än innan pandemin.
Under 2021 uppgick kollektivtrafikens marknadsandel till 20 procent av resorna med motordrivna fordon, vilket är liknande siffror som för 2020 men fortfarande en minskning från åren innan pandemin. I region Stockholm, Västra Götalandsregionen, region Skåne och region Uppsala var marknadsandelen som störst.
– Vi ser att de viktigaste drivkrafterna för att öka resandet i kollektivtrafiken är att medborgarna upplever att kollektivtrafiken är användbar för de flesta resor de gör, att de sparar tid genom att resa kollektivt samt kunskapen om utbudet. När restriktionerna är över måste vi använda den kunskapen för att få resenärerna att återvända till kollektivtrafiken, säger Mattias Andersson, projektledare för Kollektivtrafikbarometern hos Svensk Kollektivtrafik i en kommentar.
Rapporten visar också att resenärers nöjdhet har påverkats av pandemin, där tre av fyra kunder är som helhet nöjdast med sin senaste resa. I Värmland var resenärerna som nöjdast.
Under året har också resenärspunktligheten ökat, en trend som ökar för tredje året i följd. De allra flesta av resorna med kollektivtrafik har kommit fram i tid även under 2021 och andelen är fortsatt högre än tidigare år. Kalmar, Värmland och Östergötland är de regioner där resenärerna anger sig vara minst försenade på sina resor i kollektivtrafiken.
– Det kan handla om att höja kunskapen hos sällanresenärer och bilister kring linjenätet och turtätheten. Om det inte finns kunskap om hur kollektivtrafiken fungerar och man inte får någon ”push” i rätt riktning är det lätt att fortsätta sin vana att köra bil. Att skapa upplevelsen av användbarhet kräver att vi och våra medlemmar har kunskap om resenärernas resmönster och behov och utformar ett relevant linjenät som gör att det går att spara tid eller åtminstone inte förlora tid på att resa kollektivt, säger Mattias Andersson.