Så många är nöjda med serviceresor
I Svensk Kollektivtrafiks barometer för anropsstyrd trafik, ANBARO, som undersöker resenärers upplevelse med den senaste färdtjänst- eller sjukresan, visar det sig att den upplevda nöjdheten och punktligheten ligger högt.
Sammantaget för fjolåret kom 96 procent av serviceresorna fram i tid, 92 procent av resenärer med färdtjänst var mycket nöjda med sina resor medan 91 procent av sjukreseresenärerna var mycket nöjda.
– Punktligheten i den allmänna kollektivtrafiken är viktig för att hinna med byten mellan bussar och komma i tid till arbetet. Men inom serviceresor är punktligheten kanske ännu viktigare, eftersom det handlar om att komma i tid till bokade läkarbesök eller att personer som behöver ständig tillsyn inte ska bli lämnade ensamma i väntan på sin resa, säger Mattias Andersson, projektledare för ANBARO på Svensk Kollektivtrafik i en kommentar.
Barometern visar också att användandet av digitala tjänster har ökat med 15 procent från 2017 till 2021, samtidigt har bokningar av färdtjänster och sjukresor i appar eller via webben femdubblats.
– Samhället har snabbt blivit mer digitalt under pandemin och det märks att många äldre och funktionsnedsatta har ökat sin kunskap, både i att chatta och att beställa varor och tjänster digitalt. Det här innebär att det finns än större anledning för våra medlemmar att fortsätta att satsa på digitala lösningar, säger Mattias Andersson.
Samtidigt visar undersökningen att de som reser med hjälpmedel, ledsagare eller medresenär generellt är mindre nöjd med sina resor.
– Bland färdtjänstresenärerna är 46 procent rörelsehindrade och 72 procent behöver praktisk hjälp av föraren med exempelvis sin rollator, med bältet eller att komma in till sin lägenhet och det verkar påverka nöjdheten. Jag tror att Svensk Kollektivtrafiks förarcertifiering för servicereseförare kan bidra till att öka tryggheten för dessa resenärer. Många av våra medlemmar deltar i den utbildningen redan idag, säger Mattias Andersson.