500 ton Gullbergsbro på plats
Bygget av Gullbergsbron, som startade 2018, är nu halvvägs i mål. Klockan halv tre på natten den 6 april satt bron, som spänner 60 meter, på plats. Lanseringen skedde i flera steg. Först sköts bron ut den första biten över Gullbergsån. En kran på andra sidan vattnet stod redo att ta emot, lyfta och styra bron på plats mellan brostöden.
Peab uppger att den största utmaningen har varit planeringen av lanseringen och samordningen vid landfästet, då krafterna är stora.
– Att vi valt att montera bron på plats har sin bakgrund i att en färdig bro skulle bli väldigt stor och svår att transportera, och att vi kunde minska klimatbelastningen avsevärt genom att förbereda en yta och montera materialet lokalt i Göteborg säger Andreas Lundgren, blockchef för brokonstruktion på Peab.
– Genom ett gott samarbete mellan Nordec och Peab där vi har använt varandras kunskaper och erfarenheter har vi tillsammans hittat bra lösningar och klarat av att hålla tidplanerna, säger Andreas Lundgren som är blockchef för brokonstruktionen på Peab.
Bron är byggd i cirka 500 ton stål. Nordec har producerat delarna i Finland och monteringen har skett i Göteborg under vintern. Enligt Peab har materialvalet gjorts eftersom bron har så lång spännvidd – hade den byggts i betong skulle det krävts ett brostöd mitt i ån och Gullbergsåns vatten får inte grumlas hur som helst, dessutom får den utrotningshotade örten knölnaten inte störas.
Peab ska bygga inte mindre än sex järnvägsbroar i Olskroken, som beskrivs som en av de mest ansträngda knutarna i järnvägssystemet.
2025/2026 ska Gullbergsbron vara klar, då ska den ha dubbelspår och trafikeras främst av Västlänken och Västra Stambanan.