Bensinkriget som satte P för mackdöden
Två av tre bensinstationer har försvunnit, och fler hade det kunnat bli om inte det stora ”Bensinkriget” fått ett slut. Faktum är att det idag aldrig varit mer lönsamt att sälja blöta drivmedel i Sverige.
Robert Dimmlich, vd för OSS – Organisationen Sveriges Servicestationer, reflekterar över branschens historia. Foto: Thomas Dietl
I bilismens begynnelse var drivmedelsanläggningen ett ställe där man tankade sin bil, fixade olja och eventuellt fanns en smörjgrop och en mindre verkstad på platsen. Det gick inte att köpa korv eller kaffe, allt handlade om bilen. Riktig fart tog utvecklingen efter andra världskriget då bilismen fullkomligt exploderade. Var och varannan svensk ägd...
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration