Så mycket energiförbrukning sker under tomgångskörning
Företaget, som verkar inom laddningsnätverk, analyserade under 2020 över 8,5 miljoner tomgångstillfällen med elbussar samt 3,4 miljoner tillfällen med dieselbussar från fler än 5 000 diesel- och elbussar över hela världen. Tillfällena för tomgångskörning utanför drift, anser Chargepoint vara den energi som förbrukas under tomgångskörning i mer än 10 minuter.
Rapporten visar på att en dieselbuss i genomsnitt förbrukar 1 123 liter diesel på tomgång under ett år, där 41 procent förbrukas när fordonet inte är i drift. Enligt Chargepoint motsvarar det omkring tio procent av den totala bränsleförbrukningen.
– Även om tomgångskörning är en oundviklig del av bussdriften, så kan den reduceras betydligt med ett smidigare körbeteende och bättre planering. Det är viktigt att vagnparksoperatörer tittar närmare och mer kritiskt på sina tomgångspolicyer för att ytterligare förbättra sina bussars räckvidd och förbrukning för att därigenom optimera dess drift. Detta kommer inte bara att öka kostnadsbesparingarna utan också bidra till en renare framtid för transporter, säger Rich Mohr, vice president för Fleet Solutions på Chargepoint, i en kommentar.
Studien menar också att om baspriset för diesel ligger på ca 1,1 euro per liter, det vill säga strax över tio kronor, så överstiger den årliga summan 50 000 euro (510 000 svenska kronor) för en fordonsflotta med 100 dieselbussar.
När det kommer till elbussar, menar Chargepoint i sin analys att en buss förbrukade 3 536 kWh på tomgång, varav 58 procent användes under tomgångskörning när bussen inte var i drift. Den totala energiförbrukningen på tomgång representerar 18,1 procent av all den energi som fordonet förbrukade under året. Det skulle innebära en kostnad på över 10 000 euro (110 000 svenska kronor) per år för en fordonsflotta med 100 elbussar.