Samtrans inför kvalitetsbonus
För att uppmuntra förare och samtidigt stärka kvaliteten inom omsorgsresor, skolskjuts och rullstolstaxi i Stockholms län, inför Samtrans ett bonussystem.
Totalt kommer två miljoner kronor att avsättas och fördelas till åkerier som når Samtrans kvalitetsmål, och pengarna uppmanas att användas som bonus till förare, eller i form av aktiviteter.
– Vi jobbar systematiskt med att utveckla, mäta och följa upp vår verksamhet. Vi ser en kvalitetsbonus som ett incitament för våra åkerier att utveckla och förstärka kvalitén ytterligare, vårt främsta mål är att alla ska sträva efter att uppnå bästa möjliga kvalitet och leverans till våra resenärer, vi kan alltid bli bättre, säger Per Astvald, chef för Partnerskap på Samtrans Omsorgsresor, i en kommentar.
Kvalitetsbonussystemet syftar till att göra resorna bättre och mer punktliga, där de tre områdena punktlighet, väntetider och bemötande kommer vara i fokus. Projektet med bonussystemet kommer att utvärderas i slutet av året.
– Dessa tre områden är vårt främsta fokus i vårt viktiga samhällsuppdrag, att finnas till för människor som på olika sätt inte har möjlighet att resa med den allmänna kollektivtrafiken och som ska ges möjlighet att delta i samhället på lika villkor. Redan idag finns höga krav på förare som vill arbeta hos Samtrans. Detta handlar om att stimulera ett ännu bättre resultat, säger Per Astvald.