Guide ska göra taxiupphandlingar bättre
Ofta innehåller upphandlingar av taxtitjänster otydliga krav, omfattas av bristande konkurrens och höga priser. Det leder till att många företag avstår från att lämna anbud, vilket lett till att TYA tillsammans med taxibranschen nu tagit fram en branschnorm som ska underlätta för kommuner i upphandlingar.
Det framgår ur ett pressmeddelande.
– Upphandlare är sällan experter på taxitjänster. Jag tror att många vill ta det säkra före det osäkra och därför ställer en hel del ospecificerade krav. Resultatet blir att de får både färre och sämre anbud, vilket i slutändan drabbar resenärerna, säger Anna Nersing, projektledare på Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, i en kommentar.
Målet med guiden är att skapa ett upphandlingsdokument med tydliga krav, så att också taxiföretagen lättare kan planera sin verksamhet och sänka sina anbudspriser.
– Vi tydliggör kraven som en upphandlare bör ställa på taxibolagen, men även krav som de inte bör ställa. Om alla krav är tydligt formulerade och specificerade kan anbudsgivaren räkna på vad det kostar att erbjuda tjänsterna, säger Anna Nersing.
TYA:s fem tips:
-
Ställ konkreta och relevanta krav. Det minskar risken för överprövningar.
-
Ställ inte krav du inte avser att följa upp. Förenkla och förtydliga.
-
Öppna upp för dialog. Ställ frågor till branschen och potentiella anbudsgivare.
-
Redogör för vilka avvikelser som kan uppstå, och rutinerna för att hantera dem.
-
Börja i tid! Avtalet ska gärna vara undertecknat ett år innan avtalsstart.