Ledare # 4 Den ljusnande framtid är vår
”Klappa er på axeln, olyckskorparna hade fel.” I mitten av maj kunde vi bjuda in till Kollektivtrafikdagen igen, i fysisk form. Och vilken glädje det var att ses fysiskt! Surret och minglandet var starka bevis på att människor verkligen vill mötas igen.
Citatet ovan är trafikregionråd Kristoffer Tamsons ord. Nu återvänder resenärerna till kollektivtrafiken, menar han, och de som siade om uteblivna resenärer hade fel. Men utmaningarna är ännu stora. En av de viktigaste utmaningarna för buss-sidan är tillgången på biodrivmedel, där EU och Sverige har olika syn. Sverige har god tillgång på bioresurser från både skog och jordbruk, vilket skulle kunna användas i inhemsk produktion och därmed säkra vår egen försörjning. Om detta pratade Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, i sitt inledningstal på Kollektivtrafikdagen. Kanske förändras förutsättningarna nu i och med Sveriges ansökan till Nato. Många av försvarets fordon som idag går på diesel kan nämligen köras på biodrivmedel.
Vilken glädje det var att ses fysiskt!
Teknisk innovation löpte som en röd tråd genom hela dagen och behovet av att anpassa tjänster, och utbud, efter resenärerna. Om detta, och om ”on demand” pratade Markus Bergman, trafikchef Region Värmland och Åsa Tobiasson, trafikchef Nobina, som utvecklat X-linjen i Säffle. I det här numret möter vi Jens Lindström, vd för Nobinas innovationsbolag Nobina Tech, som drivit utvecklingen kring on demand-linjen i Barkaby. Mot slutet av det här året ska fordonen vara helt autonoma. Den operatör som i dagsläget följer med ombord bussen ska då i stället styra över 3-4 bussar från en central. Det är riktig innovation!
Trevlig läsning!
Artikeln är en del av vårt tema om TRAFIK: Ledare.