23948sdkhjf

Stena slår Scandlines på batterikapacitet

Stena Ro Ro's nya färjor som ska levereras till en fransk operatör, får världens största fartygsbaserade batteripaket. Samtidigt är Scandlines nya färja som ska leverans 2024 på väg mot världsrekord.

Det blir en kamp om världsrekordet för största batteripaketet på ett fartyg i drift 2024. Hittills har det verkat som att Scandlines nya färja mellan Rødby - Puttgarden kommer ta hem rekordet med ett 10 MWh batteripaket när färjan sätts i trafik 2024.

Nu har dock Stena Ro Ro och Wärtsilä kvantifierat batterikapaciteten på den elfte och tolfte E-Flex-färjan från Stena Ro Ro, som kommer att levereras 2024 respektive 2025. Här kommer varje batteripaket att ha en kapacitet på 11,5 MWh, vilket därmed blir ett nytt världsrekord.

Det är Leclanché som även levererat batteripaketet på 4,3 MWh till Ærøfærgernes elfärja 'Ellen', som också är batterileverantör till Scandlines och Stena Ro Ro's nybyggnadsprojekt. För Stenaprojektet sker dock leveransen som underleverantör till Wärtsilä som levererar ett stort övergripande systempaket för de två E-Flex-färjorna.

Det inkluderar LNG/dual fuel till huvud- och hjälpmaskineri, växlar, propellrar, thrustrar, navigation och LNG-processen och tanksystemet.

Fem franska fartyg
Stena Ro Ro bygger just nu de 12 fartygen i E-Flex-serien för långa avgångscharteravtal. Förutom fem enheter för användning internt i Stenakoncernen, en för DFDS och en för Marine Atlantic, är French Brittany Ferries den största köparen av färjorna.

Det franska färjerederiet köper alltså just nu fem E-Flex-färjor, varav två har levererats, en i december i år, medan de två nuvarande LNG-batterihybridversionerna går till Brittany Ferries 2024 respektive 2025.

De två LNG-batterihybridfärjorna ska sättas in mellan Portsmouth i England och de franska hamnstäderna St. Malo och Caen. Enligt Wärtsilä kommer den rekordstora batterikapaciteten att göra det möjligt för alla hamnmanövrar, i alla väder, från infart till färjan i kajplatsen, att ske till hundra procent på el och därmed utsläppsfritt.

Hem mot Östersjön
Laddning sker när färjorna är anslutna till landström i hamnarna. Sammantaget förväntas LNG-hybridverksamheten kunna minska koldioxidutsläppen från färjorna med 15 procent jämfört med konventionella färjor av samma storlek.

Stena Ro Ro mottog nyligen leverans av den sjunde E-flex, som är den preliminära första av två utökade versioner av designen. ’Stena Estelle’, som den 239,7 meter långa och 3 600 meter långa nybyggnaden kallas, kommer som namnet antyder att användas internt av Stena Line. Närmare bestämt på sträckan mellan Karlskrona och Gdynia.

’Stena Estelle’ befinner sig just nu i Singapore på leveransresan från den kinesiska byggarbetsplatsen CMI Jingling Shipyard. Ett systerfartyg, som också ska sättas in på Karlskrona-Gdynia, ska levereras i september i år. Canadian Marine Atlantic kommer att få sin nybyggnad, som också kommer att vara LNG-batterihybriden, 2024.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11