23948sdkhjf

Tryggare affärsavtal med indexreglering

Indexrådet är en del av samverkansarenan Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik och har om syfte att säkerställa affärsneutralitet i de fastslagna indexregleringsprinciperna. 

Rådet ska identifiera och analysera de fall där kostnadsförändringar beroende på skatte- och avgiftsförändringar uppstår och påverkar affärsneutraliteten. Indexrådet arbetar med alla frågor som rör index i kollektivtrafiken. Följer kommuner inte indexråden kan det innebära onödigt höga anbud, eller att  ett mindre bussföretag går i konkurs, vilket leder till att kommunen står utan leverantör.

Lars Annerberg är branschutvecklare på Sveriges Bussföretag och förklarar att rekommendationerna haft god följsamhet i upphandlad linjetrafik med buss. 

"Indexrådet har gott förtroende hos både offentliga aktörer såsom trafikföretag. Däremot är det sämre när kommuner upphandlar skolskjuts. Kommunerna är inte insatta i hur riskfyllt det blir när indexregleringen blir en väsentlig och oförutsägbar del av affären, detta i stället för att bibehålla affären som görs när avtal skrivs. Hur vanskligt detta är har blivit extremt tydligt i början av 2022 när drivmedelspriserna har ökat med närapå 50 procent. Ett mindre bussföretag tvingas med dessa villkor stå för prisökningen helt själv, utan att någonsin få kompensation för dessa kostnadsökningar.”

Går det sig riktigt illa kan företagen gå i konkurs, vilket också drabbar kommunen som står utan leverantör. Nu vill Sveriges Bussföretag nå ut till dem som inte följer indexrekommendationerna för att affärssäkra sina avtal. Det är viktigt med indexregleringar i en bransch som kollektivtrafiken där man har långa avtal och det är samtidigt väldigt riskfyllt och nästintill omöjligt att gissa i hur drivmedelspriserna kommer utvecklas framåt.

Artikeln är en del av vårt tema om Nytt från branschorganisation.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093