Nya koalitionen i Stockholm: BRT, cykel och mer sjötrafik
Regionens nya politiska plattform har stort fokus på sjukvård och kollektivtrafik. Koalitionen vill stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft och få fler att lämna bilen. I den politiska plattformen listar partierna områden som behöver ses över och prioriteras. Bland annat vill de bromsa den samlade taxautvecklingen genom kostnadsreducerade och intäktshöjande åtgärder, utreda cappingsystem och ta bort hindren för att genomföra trafik i egen regi.
SL har aviserat att de ska genomföra capping nästa år. Det innebär att när resenärer blippat sitt bankkort ett visst antal enkelresor per dag slutar de att debiteras. I stället omvandlas enkelbiljetterna till ett dagskort när pristaket nåtts.
Det här vill den nya koalitionen i Stockholm:
- Fungerande hissar och rulltrappor ska prioriteras.
- Sommarlovskortet för barn och unga ska permanentas.
- Påbörja en utredning av taxorna, där det ingår att se över lågtrafikkort och cappingsystem.
- Hindren för benchmarking och egen regi tas bort. Regionen kommer först att analysera hur fördelarna och effektiviseringen ser ut för egenregianbud innan det kan aktualiseras. Regionen skriver att aktörer som i god konkurrens ger bäst kvalitet, styrförmåga och beredskap ska väljas oavsett driftsform.
- Möjligheten att ta med cykel i kollektivtrafiken ska stärkas.
- Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen.
- Möjligheten att använda SL-kortet i regionaltågstrafiken behöver utredas.
Ett pilotprojekt med en spärrfri bytespunkt ska genomföras på en tunnelbanestation. Testet ska ske under några månader med målet att utreda möjliga konsekvenser för människors resande och påverkan på intäkterna.
”Under mandatperioden vill vi ta initiativ till en Huvudstadsförhandling för hållbara transporter med fokus på goda kollektivtrafiksförbindelser på tvären mellan regionala stadskärnor, viktig utveckling av tunnelbane- och spårbunden trafik, ett sammanhängande regionalt cykelvägnät samt bygga ihop saknade länkar mellan regionala stadskärnor, inklusive BRT-linjer som exempelvis Stockholmsbågen” skriver partierna i plattformen.
Satsningen på BRT, Bus Rapid Transit System, blir allt större i Stockholmsregionen och andra delar av landet. Tidigare i augusti beslutade Södertälje kommun, Region Stockholm och Nobina att utveckla kollektivtrafiken med bland annat BRT-linje med trafikstart 2022/ 2023. I Örebro kommer 23 eldrivna BRT-bussar att levereras under nästa år, och Malmös BRT-linje kommer att växa med 94 nya bussar.
Utveckling av sjötrafiken
Koalitionen vill bland annat utveckla anropsstyrd sjötrafik där det är möjligt samt att införa fler pendelbåtlinjer. För att öka mobiliteten ska det också vara möjligt att ta med cykeln på båten.
– Vi ska ta ansvar för både klimat och resenärer genom att fortsätta bygga ut kollektivtrafiken med nya spår och hållplatser så att fler kan och vill åka kollektivt. Trots det ansträngda ekonomiska läget har vi som ambition att sänka priserna i kollektivtrafiken för fler, säger Anton Fendert, toppkandidat för Miljöpartiet Region Stockholm i ett pressmeddelande.