Då får Saltsjöbanan dubbelspår
Bland annat kommer SL att bygga dubbelspår och nya stationer i Tattby och Fisksätra för att öka turtätheten på banan.
Parallellt med det kommer också banan få bättre tillgänglighet, belysning och nya väderskydd. Delar av utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka kommer också att utförs av Nacka kommun under perioden.
I samband med att Saltsjöbanan strängs av under 15 månader, kommer trafiken att ersättas med fyra olika busslinjer.
Utvecklingen av Saltsjöbanan
En hel del arbeten har redan utförts på Saltsjöbanan som ökad tillgänglighet på stationer, bullerskyddsåtgärder, upprustning av banan, elsystemet och signalsystemet samt nya likriktarstationer.
I april 2024 börjar tågen återigen att gå till och från Henriksdal men SL fortsätter göra arbeten på banan som inte påverkar trafiken i samma omfattning. Till exempel ska Norra Danviksbron totalrenoveras.
År 2027 beräknar SL vara klara med samtliga arbeten och har då sett till att Saltsjöbanan är rustad för att hålla i minst 50 år till. Då ska tågen även börja gå hela vägen till Slussen igen.