23948sdkhjf

Ledare # 7 Var är kvinnorna?

”Det har rullat igång”. Det var uttrycket som återkom flest gånger bland de utställare jag hann träffa på branschmässan Persontrafik för ett par veckor sedan. Då syftar man förstås framför allt på turistbussegmentet eftersom den upphandlade trafiken rullat under hela pandemin. Framtidstron är trots allt stark bland både fordonsleverantörer och operatörer, efter pandemi och en begynnande rörelse mot en högst trolig lågkonjunktur nästa år. Förväntan inför och glädjen över att mötas på nytt gick inte att ta miste på. Här presenterades många nyheter för första gången inför en bred publik, VDL:s nya batterielektriska Citea, Volvos flaggskepp 9900 med 13-litersmotor som lanserades i början av sommaren, Scanias senaste bussgeneration som rullats ut över tid, Svenska Neoplans prisade ”Coach of the year 2022” Cityliner och ”Bus of the year 2023” MAN Lion’s City E och Evobus som bland annat visade Setras rejäla ansiktslyftning.

Hur skulle det påverka olika typer av beslut om fler kvinnor klev in på fordonssidan?

Kvarstår gör utmaningar med de globala försörjningskedjorna och den skriande förarbristen, som i stort sett oroar alla aktörer i branschen. ”Idiotiska EU-regler” enligt en utställare, regler som faktiskt motverkar möjligheten att utbilda sig till förare i ung ålder innan man hunnit göra andra yrkesval. Men det handlar inte bara om regelverk. Jobbet måste också göras mer attraktivt, oavsett om det är busschaufför, mekaniker eller trafikplanerare det handlar om.

På Persontrafik noterar jag också att andelen kvinnor i branschen är försvinnande få, och, vågar jag säga det, medelåldern relativt hög. Att fler kvinnor reser kollektivt än män vet vi sedan länge, bland annat genom Svensk Kollektivtrafiks undersökning Kollektivtrafikbarometern. Hur skulle det påverka olika typer av beslut, inriktningar och prioriteringar om fler kvinnor klev in på till exempel fordonssidan? Eller för all del, medarbetare med olika ålder, ursprung och utbildning? Målgruppen är heterogen och behoven därefter. Många kliv framåt har redan tagits mot att göra kollektivtrafiken mer flexibel på olika sätt, men kan jag kan inte låta bli att undra hur produkter och tjänster skulle se ut med en mer mångfacetterad bransch.

Artikeln är en del av vårt tema om TRAFIK: Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109