Tyskland satsar på tåget
Under julimånad utgjordes resor till Tyskland med tåg, strax över 19 procent av alla resor mellan de två länderna. Det går att jämföra med 2021 års starka tågmånad december, där 7,7 procent valde tåget till Tyskland.
Under december månad kommer Deutsche Bahn också att utöka direktförbindelserna från norr till söder i landet. Bland annat kommer resenärer mellan Köln och München kunna ta tåget två gånger i timmen samtidigt som tiden på sträckan förkortas med 15 minuter. Ytterligare förbindelser med ökat turtäthet är Berlin – Wolfsburg – Hannover och linjen från Hamburg via Lüneburg, Celle, Hannover och Göttingen till Landeck i Tyrolen kommer i framtiden att fortsätta till skidorten St. Anton am Arlberg.
På sträckorna kommer Intercity Express snabbtåg 4, ICE, med fler än 900 sittplatser och åtta cykelparkeringar sätts in, istället för de äldre Intercitytågen. Nästa år kommer Deutsche Bahn också att få 37 nya ICE-tåg levererade. Det innebär att antalet platser gradvis kommer att öka med cirka 19 000 platser fram till slutet av året.
På linjer med särskilt hög efterfrågan kommer DB att sätta in ytterligare nya XXL-ICE 4-vagnsätt med 13 vagnar. Med en längd på 374 meter och plats för 918 passagerare tågen transportera fem gånger så många människor som ett mindre inrikesplan.