Kräver: Nio reformer för robust kollektivtrafik
Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik skriver i dagens Svenska Dagbladet en debattartikel om avsaknad av en nationella kollektivtrafikplan. Bakom artikeln står Kristoffer Tamsons (M), ordförande Svensk kollektivtrafik, Ulrika Frick (MP), förste vice ordförande Svensk kollektivtrafik och Tommy Levinsson (S), andre vice ordförande Svensk kollektivtrafik, som menar att utvecklingen går för långsamt och att det saknas en sammanhållen strategi som ska förena människors behov med uppsatta miljö- och klimatmål.
"Inte minst saknas på nationell politisk nivå en sammanhållen politik för kollektivtrafikens roll i samhällsbygget. Detta blev plågsamt märkbart under pandemins regleringar och sjunkande biljettintäkter, vilket nu förstärks i en tid av inflation samt kraftigt ökade energi- och bränslekostnader. Kollektivtrafikens frånvaro i den nationella politiken skiljer ut svensk politik från stora delar av vår omvärld. Extra anmärkningsvärt blir detta mot bakgrund av att kollektivtrafiken ett normalår står för var tredje resa sett till Sverige som helhet. Därtill då allt tyder på att målen för transportsektorn är omöjliga att nå utan kollektivtrafiken."
Vidare menar man att elektrifiering, förnybara drivmedel och mer energieffektiva fordon inte räcker, andelen som reser med kollektivtrafiken behöver också öka. Till riksdag och regering lyfter man nio punkter:
- Ersätt reseavdraget med en avståndsberoende och färdmedelsneutral skattereduktion så att klimatutsläppen sjunker, fusket och felen minskar och subventioneringen blir lika mycket värd, oavsett inkomst och om man tar bilen, bussen, tåget eller cykeln till jobbet.
- Ta bort förmånsskatten på månadskort och årskort i kollektivtrafiken. I dag skattesubventionerar staten förmånsbilister med miljöbil och personer som fått cykel som löneförmån, men vill arbetsgivaren uppmuntra resande med fossilfri kollektivtrafik så förmånsbeskattas den anställde fullt ut.
- Sänk momsen på kollektivtrafik från 6 till 0 procent. Kollektivtrafikens kostnader för biodrivmedel har ökat med över 1,5 miljarder kronor. Kostnadsökningar som kommer fortsätta 2023. Genom att sänka momsen kommer kollektivtrafikens intäkter att öka med upp till 1,37 miljarder kronor.
- Behåll skattebefrielsen av rena och höginblandade biodrivmedel långsiktigt. Om skattebefrielsen på rena och höginblandade flytande biodrivmedel tas bort kommer de regionala kollektivtrafikmyndigheternas kostnader att öka med 800 miljoner kronor per år.
- Prioritera underhåll av stråk som är viktiga för pendel- och regionaltågstrafiken. Mest tågresande finns på stråk som trafikeras med de regionala kollektivtrafikmyndigheternas tågtrafik, därför behöver anslagen till underhåll av banor som trafikeras med regional- och pendeltågstrafik öka så de som arbetspendlar kan vara säkra på att de kommer fram i tid.
- Öka investeringarna i banor som ökar kapaciteten för pendel- och regionaltågstrafiken och annan tågtrafik. Prioritera investeringar i storstadsområdena och satsningar som får bort flaskhalsar.
- Sluta tillämpa fyrstegsprincipen baklänges. Fyrstegsprincipen innebär att Trafikverket i första hand ska lösa problem i transportsystemet med åtgärder som påverkar efterfrågan på transporter och val av transportsätt (steg 1) och i andra hand med åtgärder som effektiviserar användningen av infrastrukturen (steg 2) framför att bygga om infrastrukturen (steg 3) och att bygga nytt (steg 4). I dag går Trafikverket ofta direkt på det fjärde steget. För att få så mycket infrastruktur som möjligt för pengarna måste Trafikverket få en tydlig instruktion från regeringen om att planera, föreslå, finansiera och genomföra åtgärder som kan påverka efterfrågan på transporter, val av transportsätt och ge effektivare användning av befintlig infrastruktur.
- Utvidga stadsmiljöavtalen så att det blir möjligt för staten att medfinansiera drift av kollektivtrafik i nya bostadsområden. För att främja hållbara stadsmiljöer och minska klimatutsläppen får Trafikverket genom avtalen ge stöd till investeringar som leder till ökad andel kollektivtrafik i städer. Vi vill att avtalen även ska kunna finansiera drift av kollektivtrafik.
- Genomför framkomlighetsåtgärder för busstrafiken. Genom att signalprioritera busstrafiken på vägar och gator och anlägga kollektivtrafikkörfält med mera kommer restiden att minska och kollektivtrafikandelen öka samtidigt som kollektivtrafikens kostnader minskar och biljettintäkterna ökar.