Ledare # 8 Det våras för bussen
I skrivande stund känns våren mycket, mycket avlägsen – med rätta såklart. Vi är ju i november och utanför fönstret rasar den snöstorm som lamslagit hela kollektivtrafiken under ett par dagar. Men rent bildligt våras det verkligen för bussen. Många spännande nyheter har ramlat in, bland annat holländska tillverkaren Ebusco som gör svensk premiär med sin modell 3.0 i Örebro i december 2023. Brittiska busstillverkaren Mellor har levererat bussar via Orust-baserade BK Invest i ungefär fem år, och i slutet av oktober premiärvisades den nya modellen Sigma 7, en batterielektrisk låggolvsbuss på 7 meter som till en början ska rulla för Västtrafik.
Men just nu har vi ögonen på uppstickaren Letenda, som med sin lilla elbuss Electrip ställer in siktet på Europa. Bolaget, som drog i gång verksamheten 2016, har utvecklat en batterielektrisk buss för Kanadas klimat. Designen må lämna en del att önska men redan nu rullar bussen i bland annat amerikanska delstaten Vermont. Än så länge finns Electrip bara i 9 meter, men med sin starka förändringsvilja kommer vi garanterat se flera nyheter från Letendas vd Nicholas Letendre. Möt honom på sidan 6.
Just nu har vi ögonen på uppstickaren Letenda.
2023 ser ut att bli ett händelserikt år, med ny regering och 14 maktskiften i våra 21 regioner. Så här på sluttampen av året står kollektivtrafiken också inför ett avgörande. Innan årsskiftet måste beslut fattas om Sverige får fortsatt skattebefrielse på höginblandade biodrivmedel, ett beslut som fattas av EU-kommissionen. Slopad skattebefrielse skulle innebära en rejäl kostnadssmäll för kollektivtrafiken och en betydligt snårigare väg mot den akuta gröna omställningen av samhället. Det blir en riktig rysare.
Ett gott slut på 2022 önskar jag alla er som kämpar för det kollektiva resandet, vi ses på det nya året!
Trevlig läsning!
Artikeln är en del av vårt tema om TRAFIK: Ledare.