23948sdkhjf

En halv miljon förare saknas i Europa

Enligt IRU:s nyligen publicerade rapport om förarbristen saknar Europa upp till en halv miljon förare.

Första halvåret 2023 tar Sverige över ordförandeklubban för EU:s ministerråd - det i en tid av stor osäkerhet både ur ett säkerhetsperspektiv och ekonomiskt perspektiv. Fyra prioriteringar under Sveriges ordförandeskap har tidigare presenterats:

  • Säkerhet – enighet
  • Resiliens – konkurrenskraft
  • Välstånd – grön omställning och energiomställning
  • Demokratiska värden och rättsstatsprincipen – vår grundval

Samtidigt har IRU, International Road Transport Union, nyligen släppt sin rapport om den globala förarbristen och hur den påverkar branschen. I rapporten konstateras bland annat att det fattas runt 2,6 miljoner förare globalt och bara i Europa har förarbristen ökat med 42 procent från 2020 till 2021. Fler kvinnor och fler unga behöver rekryteras till branschen, i Europa ligger medelåldern på 47 år. Europa uppskatta sakna 500 000 förare, något som akut behöver adresseras genom att ta bort hinder för unga att ta sig in i branschen och höja yrkets status generellt. Endast 3 procent av Europa rastplatser är certifierade som trygga och säkra, vilket är ett stort problem när branschen ska locka kvinnliga förare.

– IRU pekar tydligt på utmaningen med den europeiska bussbranschens åldrande förarkår. I Europa är endast 3 % av bussförarna under 25 år, vilket är hälften så mycket som i den totala transportsektorn. Förare över 55 år utgör 32 % av arbetsstyrkan, med en genomsnittlig förarålder på 50 år. I Sverige är 4 av 10 bussförare över 60 år. Vi behöver åtgärder här och nu för att bussarna ska kunna rulla och ta människor till arbete och skola. Men vi behöver också åtgärder på längre sikt i syfte att få en stabil rekryteringsgrund och en kontinuerlig möjlighet för unga människor att söka sig till vår bransch. EU-kommissionen avser att revidera sitt körkortsdirektiv kommande år under det svenska ordförandeskapet. Här behöver vi svenska myndigheter och svenska regeringens stöd för att sänka körkortsåldern och genomföra en konsekvensändring i YKB-direktivet för att slopa den märkliga s k 50-kilometersgränsen, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062