Så skiljer sig pendlingsvanorna i Norden
WSP:s studie jämför pendlingsvanorna före- och efter pandemin i Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. Enligt studien har antalet resor med kollektivtrafiken minskat i samtliga städer, samtidigt som resor med bil och cykel ökat.
Köpenhamn fortsätter att utmärka sig som Nordens cykelhuvudstad med 23 procent som uppger att de cykelpendlar samtidigt som 43 procent uppger i studien att de tar bilen till jobb och skola.
Helsingforsborna är enligt studien de med högst andel hemarbete där var tionde person jobbar på distans efter pandemin.
Oslo fortsätter att vara starka inom elektrifiering där fler i jämförelse med de andra städerna, använder sig av elbil eller delningstjänster som bil- och cykelpooler.
Stockholmare reser mest med kollektivtrafiken enligt WSP:s studie. Innan pandemin uppgav 48 procent att de valde kollektivtrafiken, medan den siffran ligger på 38 procent efter pandemin. Det går att jämföra med de övriga huvudstäderna där siffran för Helsingfors ligger på 34 procent, Köpenhamn 20 procent och Oslo 34 procent efter pandemin.
– Att många cyklar i Köpenhamn och att Oslo kommit långt med att elektrifiera sin fordonsflotta är ganska välkänt. Men studien visar också att Köpenhamn har högst andel bilpendlare och att Oslo ligger långt fram när det gäller delningstjänster, så som bil- och cykelpooler. Stockholm har trots ett tapp i kollektivtrafiken efter pandemin fortfarande den största andelen kollektivtrafikpendlare, säger Björn Öhman, mobilitetsexpert på WSP, i en kommentar.