23948sdkhjf

3D-printing räddade tågtillverkare

Franska tågtillverkaren Alstom implementerar den första 3D-printade serietillverkade delen i sitt elektriska höghastighetståg AGV. Det resulterar i kostnadsbesparingar och kortare ledtider.

I en Case Study beskriver materialtillverkaren Loctite processen. Utgångspunkten var att Alstoms flotta av AGV-tåg hade ett tiotal år på nacken och vissa av delarna var i behov av att byta ut. Det handlade bland annat om 200 fotstöd.

Leverantören av fotstöden kunde dock inte leverera reservdelar på grund av brist på material och formar för själva tillverkningen. Det skulle bli dyrt för Alstom att köpa reservverktyg och formar själva och företaget fick börja fundera på andra lösningar. Möjligheten med CNC-fräsning undersöktes, men lades till slut på hyllan på grund av det skulle vara svårt att tillverka fotstöden med metoden.

Alstom började i stället att undersöka additiv tillverkning. Valet föll på en Nexa3D av modell NXE400 som printar med DLP-teknologin.

Genom att använda sig av additiv tillverkning kunder Alstom spara drygt 20 000 euro i tillverkningskostnad och korta ledtiden med 172 dagar som tidigare varit 180 dagar.

Övergången till additiv tillverkning innebär också att produktionen görs on demand när delarna behövs och nu tittar Alstom på fler delar som kan tillverkas med AM.

– Vi var väldigt intresserade av teknologin, och investerade därför i en NXE400 för att ha intern kapacitet för att skriva ut delarna med Loctite-materialet. Vi uppskattar att detta resin kan uppfylla kundernas specifikationer, och vi överväger att printa fler delar till vår flotta av tåg, säger Lorenzo Gasparoni på Alstom.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141