Ledare # 1 Svårt att resa klimatsmart
Signalfel, vagnbrist, växelfel. Igen. Minst en gång i veckan har Roslagsbanan krånglat på morgnarna sedan i höstas. De blå bussarna 176 och 177 från Mörby station till Solna, där redaktionen sitter, har undertecknad helt slutat ta eftersom de 1. morgonavgångarna i stort sett alltid är kraftigt försenade på grund av mycket trafik eller 2. helt enkelt har dragits in på grund av samma orsak.
I stället väljer jag numera spårbundet hela vägen till jobbet, även om det innebär en omväg i antal kilometer räknat och att inte heller det alltså är pålitligt. Och då har jag inte ens berört fjärrtågens punktlighetskaos.
Den nya mittenkoalitionen i Region Stockholm ska satsa på innovation i form av bland annat autonoma fordon och anropsstyrd trafik, enligt den politiska plattformen. Definitivt viktiga tekniker att utveckla och förfina, men en av de avgörande faktorerna för att få fler att välja kollektivt resande torde vara punktlighet. Riskerar du att missa ditt möte, din dagishämtning eller läkarbesöket är den kollektiva resan faktiskt inte ett val om den uppfattas som opålitlig.
Vem är det kollektiva resandets Elon Musk?
Alla har inte lyxen att ta höjd för eventuella inställda tåg eller bussar, eller att kunna välja alternativa färdvägar. Men var finns idéerna till ökad punktlighet? Vem är det kollektiva resandets Elon Musk? Var finns den verkliga innovationen? Allt fler är mindre intresserade av att sitta i milslånga och klimatosmarta bilköer dag ut och dag in, men få kan vara intresserade av att vänta på ett tåg som är 20 minuter försenat, i femton minusgrader, varje vintervecka. Åtminstone inte jag.
Nu brinner det om vi gemensamt vill nå klimatmålen, där den kollektiva resan är en viktig nyckel. I det här numret träffar vi Skånetrafikens trafikdirektör Maria Nyman. Punktlighet är högt på deras agenda när det gäller att återfå förtroendet för kollektivtrafiken efter pandemin.
Trevlig läsning!
Artikeln är en del av vårt tema om TRAFIK: Ledare.