Skellefteå buss säkerställer bussarnas temperatur
Kalla bussar under vintertid kan vara en utmaning, speciellt som den varma luften sipprar ut när dörrarna på fordonen öppnas.
När bussarna står på depån kan det också hända att bussarna inte har rätt temperatur när de ska ut i trafiken på morgonen.
Det menar Skellefteå buss i ett pressmeddelande som har installerat sensorer på bussarna som mäter temperaturen i realtid medan fordonen står på depån under natten.
– Det kan vara alltifrån en kortslutning i en sladd till att en rampkoppling inte sitter som den ska. Tack vare sensorerna går det ett automatiskt larm via appen om temperaturen i en buss sjunker under en viss nivå på natten. Då uppmärksammas ansvarig personal, så att de kan agera genom att byta ut bussar som inte är varma och se till att de värms upp innan de går ut, säger Per Lindfors som är Skellefteå buss projektledare i implementeringsarbetet, i en kommentar
Sensorerna på bussarna var från början ett pilotprojekt under våren 2022, men nu har samtliga 79 bussar utrustats med sensorer.
– Vid extremt kalla dagar finns det en risk att temperaturen inne i bussarna sjunker och då är det här ett väldigt bra system. Det gör att vi kan säkerställa att bussarna håller den temperatur på 18–22 grader som de ska ha under körning. Dessutom ser jag att det finns det stora möjligheter att utveckla systemet ytterligare. Det skulle till exempel kunna vara till hjälp även på sommaren, när det i stället handlar om att bussarna inte ska vara för varma, säger Hussein Alsaedi, Skellefteå buss fordonsledare.