Volvo Bussar stänger karossfabrik i Polen
Det framgår av ett pressmeddelande.
– Vår verksamhet i Europa har inte varit lönsam på flera år. Med den här affärsmodellen, som vi redan idag tillämpar framgångsrikt på många marknader, kommer vi att förbättra lönsamheten och säkra vår långsiktiga konkurrenskraft, säger Anna Westerberg, vd för Volvo Bussar, i en kommentar.
Volvo skriver i pressmeddelandet att den ändrande affärsmodellen innebär att bolaget kommer att fokusera på produktion av chassier samt att erbjuda ett komplett utbud av stads-, linjetrafik- och turistbussar i Europa tillsammans med externa påbyggare.
Inför avyttringen i Wroclaw har Volvo Bussar tecknat en avsiktsförklaring tillsammans med Vargas Holding. Beslutet om att stänga karossfabriken kommer att påverka omkring 1 600 tjänster, skriver bolaget.
– Volvo Bussar kommer att göra sitt yttersta för att stödja våra lojala medarbetare, varav många har varit anställda i flera år. Vi kommer att arbeta tillsammans med Vargas Holding, lokala myndigheter och andra parter för att bistå de anställda med att hitta nya arbetstillfällen, säger Anna Westerberg.
Implementeringen innebär dock att intäkterna i Europa kommer att påverkas negativt under nästa år och 2025. Bland annat kommer omstruktureringskostnader på omkring 1,3 miljarder kronor påverka rörelseresultatet negativt under 2023 års första kvartal, och den förväntade negativa kassaflödeseffekten beräknas uppgå till cirka 1,0 miljarder kronor.
Bolagets fabriker i Sverige och Brasilien som tillverkar chassier, samt tillverkningen av kompletta bussar i Mexiko och Nordamerika, kommer inte beröras av det nya beslutet.