23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Allt fler svenskar shoppar inredning online

Svenskar älskar att shoppa på nätet, det kommer nog inte som en nyhet. Faktum är att en av fyra svenskar shoppar online, varje vecka, enligt siffror från Masterindex.

Kanske är det corona som gjort att näthandeln ökat, men det handlar nog till störst del om bekvämligheten samt det faktum att vi kan hitta billiga prylar och få det levererat till vår dörr om vi beställer online.

Det är inte endast kläder och matvaror som lockar oss, men även inredning. Idag finns det tusentals inredningssidor från vilka vi kan klicka hem allt från tavlor och gardiner till köksbord och soffor. 

Med hjälp av näthandeln kan vi få måttsydda gardiner och färdigskurna bänkskivor levererade direkt till oss. Då slipper vi köra till närmsta varuhus, shoppa det vi behöver för att sedan inse att det inte alls passade in i bostaden och då behöva skicka tillbaka det. Shopping har aldrig varit så enkelt som det är idag, inte minst shopping av inredning.

Inredningsbutiker drar nytta av den ökade populariteten
E-handeln har alltså verkligen fått ett uppsving de senaste åren. Vi gillar att kunna ligga hemma i soffan och klicka hem inredningsprylar för att sedan få dem redan nästa dag. Då slipper vi åka till IKEA, Jysk eller Mio bara för att vi saknar någon viktig komponent i bostaden. Dessutom kan vi få inredningsdetaljerna skräddarsydda efter våra egna behov.

När populariteten av inredningsshopping online ökar, ökar såklart också utbudet. Fler och fler ser möjligheter med att etablera företag som inriktar sig på just inredning och e-handel just nu. Detta är såklart fördelaktigt eftersom vi som konsumenter då har ett större utbud av sidor att shoppa från. Samtidigt är det viktigt att handla från väletablerade återförsäljare för att försäkra sig om att man får varor av högsta kvalitet och givetvis att man inte blir lurad på pengar.

Små nischer går med vinst
Förut vände sig konsumenter ofta till större företag för att handla inredning, det vill säga verksamheter som erbjuder ett brett utbud av allt möjligt. Till exempel IKEA. I och med att e-handeln blir större och större går dock fler små nischer med vinst. Ett exempel är Gardiner & persienner by Tuiss, som funnits på marknaden sedan 2000. När de etablerade sig var de faktiskt den första verksamheten online som specialiserade sig på gardiner, rullgardiner och persienner.

Även om det idag finns en mängd olika återförsäljare för just gardiner och persienner, finns det inte många företag med så stor passion för en inredningsdetalj som Tuiss. Att shoppa från verksamheter som dessa istället för större franchises innebär att man får produkter från företag med många års erfarenhet inom de produkter de säljer. Således kan man få fler förmåner, som smidiga och kostnadsfria tygprover och skräddarsydda gardiner från Tuiss.

Sänd till en kollega

0.112