Positiva siffror för Skånetrafiken
Kollektivtrafiken i Region Skåne återhämtar sig snabbt, det visar verksamhetsberättelsen för 2022. Resandenivåerna är på väg tillbaka mot samma nivåer som före pandemin och har ökat i samtliga trafikslag. Enkelbiljettförsäljningen mot Köpenhamn sticker ut lite extra.
– Det är oerhört glädjande att vi nu närmar oss resandenivåer likt före pandemin. Med en ökad kundnöjdhet från till exempel Pågatågsresenärerna och ett fortsatt hårt arbete för att öka punktligheten, hoppas vi på ytterligare ökningar i resandet, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande i Region Skåne, i ett pressmeddelande.
Maria Nyman, trafikdirektör på Skånetrafiken, lyfter fram några höjdpunkter från 2022.
– Vi har gjort flera lyckade satsningar för att få tillbaka de kunder vi tappat under pandemin, till exempel har vi haft reakampanjer på periodbiljetter i både Skåne och över Öresund. En annan sak jag gärna vill nämna är Företag Komplett. Konceptet innebär att företag på ett enkelt sätt kan erbjuda sina anställda periodbiljetter som löneförmån. Det gör företagen till mer attraktiva och hållbara arbetsplatser, säger hon.
Hinder som man identifierar för den fortsatta utvecklingen är framför allt kopplade till spårinfrastrukturen i Skåne.
– Det finns utmaningar på kort och på lång sikt för kollektivtrafiken. Trafikverket måste ta ett rejält krafttag för att bygga klart sina infrastrukturprojekt samt jobba mer fokuserat för att minska de förseningstimmar som bristande planering och underhåll ger upphov till. Ska resandet fortsätta utvecklas positivt behöver punktligheten öka. Skåningarna måste kunna lita på att komma fram i tid vid varje resa, säger Carina Zachau.
Punktligheten är en faktor som påverkar kundnöjdheten allra mest, och den har fortsatt legat på en hög nivå. En kritisk framgångsfaktor är att det finns plats för bussar i städer för att få snabba och robusta körvägar. Till exempel är egna körfält en bra åtgärd för att skapa en pålitlig trafik.
Samtidigt som kollektivtrafiknämnden konstaterar att behovet av att resa med Skånetrafiken växer finns det orosmoln gällande ekonomin. Trafikkostnaderna har under året ökat i snabb takt och det finns tecken på att det kommer ta tid innan inflationsutvecklingen mattas av. Den accelererande kostnadsutvecklingen för inte minst drivmedel och el påverkar också kollektivtrafiken.