Statssekreteraren på Busstorget: ”50-kilometerregeln är lite märklig”
I slutet av förra veckan arrangerades Busstorget på Aronborgs konferensanläggning i Bålsta.
Den årliga mötesplatsen för bussbranschen lockade många. Under eventets andra dag pratade statssekreterare Johan Davidsson om regeringens arbete med infrastruktur och tog upp den brinnande frågan: förarbrist.
– Det vi jobbar för är att hela Sverige ska fungera. Vi värnar om jobb och då behövs såklart satsningar och underhåll av infrastrukturen, inledde Johan Davidsson sitt anförande.
Prioriteringar på infrastruktursidan
Att vägnätet samt järnvägen mår allt sämre, och har börjat nå sin tekniska livslängd är allmänt känt vid det här laget. Johan Davidsson framhöll vikten av att underhålla den infrastrukturen vi har.
– Det finns en stor underhållsskuld. Vi värnar det vi byggt och ska underhålla det, men satsar också på ny infrastruktur. Det är viktigt för att öka kapaciteten, sa han och fortsatte:
– Stora delar av vägnätet börjar uppå sin tekniska livslängd. Det ser vi att vi nu behöver prioritera
Regeringen vill prioritera arbetspendling och godstrafik för att minska trängsel och nå klimatmålen. Där utgör det kollektiva resandet med bland annat buss, tåg och flyg en förutsättning för att nå målen.
Dock vill regeringen inte ställa de olika transportslagen mot varandra.
– Transportsektorn är en jätteviktig del för att nå klimatmålen.
Johan Davidsson menade också att alla fyra transportslag och branscher behöver jobba med sina förutsättningar, och gärna tillsammans med regeringen.
– Alla trafikslag behövs och kompletterar varandra. Tillsammans bildar trafikslagen helheten och det är lättare att transportera sig och haka på i nästa transportslag.
Förarbrist och pandemin
Pandemins påverkan på bussbranschen lyftes också under seminariet på Busstorget. I dagsläget är fyra av tio bussförare 60 år eller äldre. Många förare lämnade också yrket under pandemin, vilket gör att behovet av nyrekryteringar är viktigt för att branschen ska fortsätta rulla.
– Vi förstår verkligen utmaningarna. Många förare sökte sig till andra branscher, och det är svårt att få tillbaka dem samt att det finns en hög medelålder, sa Johan Davidsson.
En fråga branschen jobbat med länge är 50-kilometersgränsen samt åldersgränsen för att få ta körkort. I början av mars presenterade EU-kommissionen sitt förslag till revidering av EU:s körkortsdirektiv.
I det förslaget fanns ingen sänkning av åldern eller att ta bort 50-kilometersgränsen.
– 50-kilometerregeln är lite märklig, allvarligt talat. Nu är inte sista ordet sagt, men den är inte omöjlig att påverka, sa Johan Davidsson.