23948sdkhjf

Branschen tappar i kundnöjdhet

Svenskt Kvalitetsindex har mätt resenärers kundnöjdhet med buss, tåg och flyg inom Sverige. I årets undersökning framgår det att samtliga transportslag fått lägre betyg av resenärerna, något som förklaras med bland annat biljettstrul och förseningar.

I årets mätning som Svenskt Kvalitetsindex genomfört, får branschen som helhet 66,3 procent i kundnöjdget. Det är en minskning med 3,4 procent jämfört med den förra mätningen. Bland annat nämns strejker inom flygbranschen, försenade tåg och biljettstrul som anledningar till att branschen tappat i kundnöjdhet.

– Det är ett tydligt steg tillbaka efter fjolårets uppgång. Det ska dock noteras att det finns många externa faktorer som påverkat kundupplevelsen negativt det senaste halvåret. Flera av dessa händelser ligger utanför aktörernas omedelbara kontroll, men påvisar samtidigt hur viktigt det är med transparent kundkommunikation. Här har branschen över lag mycket att förbättra, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, i en kommentar.

När det gäller klagomål från resenärer, återfinns en stor del inom tåg- och flygbranschen.

– Klagomålen är naturliga med tanke på de incidenter som har påverkat både tåg- och flygbranschen den senaste tiden. 40 procent av respondenterna i denna studie har råkat ut för någon form av försening. Vi kan också se att flygresenärer har en lägre tolerans för förseningar än andra transportslag, säger Isabelle Nagy, analytiker på Svenskt Kvalitetsindex.

De som toppar listan över kundnöjdhet är Vy bus4you med 74,7 procent, följt av MTRX med 71,3 procent samt BRA och Vy flygbussarna med båda 69,8 procent.

Från Svenskt Kvalitetsindex mätning

4 av 10 har drabbats av förseningar i samband med resor

4 av 10 vill ha information vid förseningar på SMS

3 av 10 tycker att priset är den viktigaste aspekten vid val av aktör

2 av 10 anser att covid fortfarande påverkar valet av resesät

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063