Ny spårväg riskerar att bli för dyr – alternativ ska utredas
Det var Mitti i först med att rapportera.
Därför ska trafikförvaltningen i Stockholm, enligt Mitti, titta på andra alternativ till spårvägen, bland annat om kombinerad busstrafik ihop med spårväg kan vara en lösning eller om det ska bli BRT mellan orterna. Dock är inte planerna på att bygga spårvägen helt avfärdade.
Det har mötts av kritik från politikerna i Huddinge kommun. Enligt ett pressmeddelande från kommunen, menar politikerna att en busslösning skulle innebära kapacitetsbrist på sträckan, och påverka de södra delarna av regionen.
– Vi har ett avtal med regeringen om en spårväg och planerar för tusentals nya bostäder kopplat till den. En god kollektivtrafik i Huddinge kommun är inte bara en förutsättning för fortsatt tillväxt och bostadsbyggande i vår kommun – det är också ett villkor för att vi och regionen ska klara klimatmålen. Vi tar vårt ansvar och vi förväntar oss nu att regeringen tar sitt och ger oss de förutsättningar vi behöver – ny spårtrafik, säger Sara Heelge Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande, i pressmeddelandet.
Spårväg syd är planerat att bli 17 kilometer lång och generera 16 hållplatser mellan Flemingsberg och Fruängen i Stockholm. Spårväg syd ingå inom ramen för Sverigeförhandlingen.