Nu får resenärer stärkt skydd vid förseningar
Inför att förordningen började gälla har Samtrafiken och Konsumentverket nått en överenskommelse för resenärer i kollektivtrafikbranschen.
Det innebär att det två parterna kommit överens om ett antal förändringar för Resplus resevillkor så att biljett- och resesamarbetet ska uppfylla förordningens nya krav.
Det skriver Samtrafiken i ett pressmeddelande.
Förändringarna berör ”Kom-fram-garantin” som nu förstärks. Samtrafiken skriver följande:
- Redan vid bokningen kommer resenären att få veta om den biljett hen köper omfattas av Kom-fram-garantin.
- Resenären får rätt att själv boka om resan med tåg eller buss om trafikföretaget inte erbjudit en ombokning inom 100 minuter från planerad avgång.
- Resenären får rätt till ersättning för mat och dryck i förhållande till väntetiden.
– Jag känner mig stolt över att Samtrafiken och Konsumentverket gjort denna överenskommelse. Att Konsumentverket agerar på förhand tillsammans med kollektivtrafikbranschen inför den nya EU-förordningen är ett exempel på när Sverige fungerar som bäst, säger Göran Hägglund, styrelseordförande Samtrafiken, i en kommentar.
Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket, tillägger i ett pressmeddelande:
– Det har varit jättebra förhandlingar och förmodligen den snabbaste branschöverenskommelsen vi gjort, det gick på bara en månad. Branschen har varit väldigt positivt inställda och vill skapa ett förtroende för marknaden.