Bältesanvändningen i bussar minskar
Folksam har undersökt användningen av bälten i bussar som går i regional linjetrafik på 142 turer i fem olika regioner i landet.
Totalt har 2 274 observationer genomförts som visar på en total bältesanvändning om 18 procent.
Områdena som observerades var Sundsvall, Uppsala, Västerås, Enköping, Hallstahammar, Stockholm, Göteborg, Kungälv och Borås, där Sundsvall hade lägst antal bältade med 8,6 procent och Uppsala flest med 26,8 procent.
– Även om det är lag sedan 1999 att använda bälte i de bussar som har bälten så är användningen och kännedomen bland resenärerna väldigt låg. Genom att öka medvetenheten om bältesanvändning i bussar är förhoppningen att denna undersökning bidrar till åtgärder i linje med Nollvisionen så att personskador i busstransporter kan minskas, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam, i en kommentar.
Enligt studien fick resenärerna någon form av auditiv eller visuell information i 99 procent av fallen som påminde om att bälte skulle användas.
Den auditiva informationen kunde vara utrop från förare eller inspelat utrop, medan den visuella informationen var dekaler, digitala displayer eller lampor.
– Det effektivaste sättet att påverka bältesanvändningen var genom en display i bussen. Utrop av föraren påverkade endast användningen marginellt. En väg framåt kan vara bältespåminnare, liknande de som framgångsrikt implementerats i personbilar. Men med den teknik som finns idag skulle det bli kostsamt eftersom sensorer måste finnas på varje säte, så en möjligen lösning skulle vara en enklare påminnare. En annan åtgärd är krav på bältesanvändning vid upphandling av transporter, säger Anders Kullgren.