Bussreklam monteras ner efter olyckan på Gröna Lund
Gröna Lund, som ägs av Parks and Resorts, har beslutat att dra tillbaka den reklamkampanj som redan rullar på innerstadsbussar i Stockholm. Det skriver Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter idag. Det är med anledning av den tragiska dödsolycka som skedde i bergochdalbanan Jetline under söndagen på Gröna Lund som beslutet har fattats. Reklamen visar skådespelaren Joel Kinnaman med texten "Även för fegisar!" mot en bakgrundsbild av Gröna Lund.
I ett mejl till RT-Forum uppger Andreas Strömberg, presschef på trafikförvaltningen, region Stockholm, att en första kontakt togs i söndags kort efter olyckan inträffat.
"Annonsören (Gröna Lund) och vår upphandlade reklamentreprenör har haft kontakt och gemensamt beslutat att ta ner den aktuella reklamen. Att inte all reklam redan är borttagen från våra bussar beror på att de måste in i depå för att monteras ner på ett säkert sätt, men arbetet pågår och ska ske skyndsamt. Vi kan tyvärr inte ta alla bussar ur trafik samtidigt.
Reklamentreprenören Cityreklam tillhandahåller de aktuella ytorna och är operativt ansvariga. I första hand handlar det om bussar som trafikerar Stockholms innerstad.
Artikeln är en del av vårt tema om Intervju.