23948sdkhjf

Island satsar på BRT

Island ska få sin allra första BRT-linje i en av Reykjaviks stadsdelar.

Stadsdelen Keldur i östra Reykjavik är värd att hålla ögonen på de närmaste åren. Här ska nämligen en helt ny standard för stadsutveckling sättas. Idag är platsen huvudsakligen landsbygd, men inom några år ska Keldur trafikeras av ett BRT-system som förbinder den med Reykjaviks centrum 

Ramboll och Fojab har vunnit uppdraget att ta fram en utvecklingsstrategi för Keldur, som bland annat utmärks av hållbar mobilitet, cirkularitet, energiomställning och klimatneutralt byggande.

– Vi är glada och stolta över att vi bland ett fyrtiotal inkommande förslag var en av de fem team som fick utveckla idéerna vidare, för att till sist vinna tävlingen. FOJAB och Ramboll tog hem segern med ett förslag som bygger på social mix i en tät och flexibel stadsstruktur med närhet till naturen, universitetet och city, säger Jan Hammarström på Ramboll som tillsammans med Matilda Brogård bidragit till det vinnande förslaget.

Ramboll har varit med och format förslaget inom följande områden:

  • Områdets övergripande väganslutningar och kopplingar till omgivande områden
  • Principer för BRT-sträckning. BRT står för Bus Rapid Transit, vilket är konceptet för det busstransportsystem som planeras.
  • Principer för lokalisering av mobilitetshus
  • Principer för trafikföring på gatunät i förhållande till BRT-stråket
  • Kopplingar mellan fysisk utformning och hållbara färdmedelsval
  • Sektioner för bussgata, inlastning och balanserad tillgänglighet med bil
  • Cykelstråk och betydelsen av attraktiva bytespunkter och platsbildningar

I nästa steg ska det vinnande förslaget utvecklas vidare i en utvecklingsplan och fysiska planer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078