Ändrade ansvarsregler kring nya färdskrivare
Sedan den 21 augusti ska nyregistrerade lastbilar och bussar vara utrustade med den smarta färdskrivaren version 2, något som skapat orosmoln i och med att alla tillverkare inte fått färdskrivarna typgodkända i tid.
Därför beslutade regeringen under samma månad att gamla färdskrivare inte skulle leda till någon påföljd.
Nu har regeringen, efter att EU-kommissionen kommit med sina rekommendationer, beslutat om ändrade ansvarsregler för förare och företag som inte använder den nya färdskrivaren.
Det innebär att inga påföljder, så som sanktionsavgift eller böter, ska delas ut med anledning av att bussen saknar den nya färdskrivare.
Förändringarna gäller under perioden 21 augusti 2023 till 18 augusti 2025, och regeringen skriver att reglerna gäller ”förutsatt att fordonet registrerats för första gången senast den 31 december 2023 och vid registreringstillfället var utrustat med en smart färdskrivare version 1.”
– För de transportföretag som omfattas av bestämmelsen leder ändringen till minskad stress med att byta ut färdskrivare och de får nu bättre möjligheter att planera in eftermonteringen av den nya versionen av färdskrivare så att det passar för verksamheten, säger Andreas Carlson (KD), infrastruktur- och bostadsminister.
Färdskrivare version 2 försenade