23948sdkhjf

Upphandlingstvist avgjord

Länsrätten i Dalarna avslår företaget Balfour Beatty Rail AB:s överklagan av Citytunnelns upphandling av järnvägstekniska installationer till projektets tunneldel.
Upphandlingen vanns av Banverket Produktion och kontraktet skrevs den 31 mars. Företaget Balfour Beatty, som också lämnade anbud på entreprenaden, menade att upphandlingen inte följde lagen om offentlig upphandling och ville att en ny anbudsprövning skulle genomföras. Men Länsrätten i Dalarna avvisar Balfour Beattys överklagan.

Under länsrättens prövning har Banverket Produktions kontrakt varit inhiberat, det vill säga ogiltigförklarat. Men i och med beslutet i länsrätten hävs inhibitionen.

- Det innebär en lättnad för oss i projektet, även om vi hela tiden vetat att vår anbudsutvärdering var korrekt. Nu kan vi åter sätta full fart och återuppta arbetet med den sista stora entreprenaden inom projektet, säger Örjan Larsson, Citytunnelns projektchef.

Entreprenaden omfattar järnvägstekniska installationer för sträckan strax söder om station Hyllie, genom tunnlarna och fram till och med den nya underjordiska stationen Malmö C Nedre. Värdet på entreprenaden är cirka 390 miljoner kronor.

Citytunneln består av 17 km järnväg som förbinder Malmö C med Öresundsbron samt knyter ihop det skånska järnvägsnätet och ökar kapaciteten för spårburen trafik i framtiden. Sex kilometer är tunnel under centrala Malmö, elva kilometer är järnväg ovan jord.

Malmö C byggs till med en underjordisk del. Nya stationer byggs vid Triangeln och i Hyllie. Det första spadtaget togs den 8 mars 2005. Citytunnelprojektet planeras att vara färdigt år 2011.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094