Nu rasar etanolen
Försäljningen av den etanolblandade bensinen E85 har i det närmaste halverats under november enligt statistik från Statoil.
– Det är förstås beklagligt att användningen av E85 minskar. Om regeringen vill att E85 ska bli mer konkurrenskraftigt vore det möjligt att göra som i Norge och inte ta ut någon energi- och koldioxidskatt på bensindelen i E85, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör Svenska Statoil.
Sverige har under flera år satsat kraftigt på etanolbränslet E85, bland annat genom lagkrav om pumpar för förnybara drivmedel och miljöbilspremien.
– Att fler än hälften fortsätter att tanka E85 även när det är dyrare visar att det finns en stor vilja att minska sin klimatpåverkan. Men i takt med att den ekonomiska krisen sprider sig är det möjligt att andelen som tankar etanol minskar ytterligare, säger Helena Fornstedt.
Från den 1 november övergick E85 till vinterkvalitet för att garantera att bilen vid kallare temperaturer startar utan problem. Kvaliteten på E85 har fastställts i en svensk standard som anger en sommar- och en vinterkvalitet. Standarden har tagits fram i ett samarbete mellan bilindustrin, etanoltillverkare, myndigheter och oljebolag. I E85 med vinterkvalitet ökar andelen bensin.
– Ökad andel bensin i vinterkvalitet för E85 innebär att skatten och priset ökar. När vi i våras minskade andelen bensin sänktes priset och när andelen bensin nyligen ökade steg också priset, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig Statoil.
All etanol i Statoils svenska försäljning av etanolbränslet E85 är verifierat hållbar och kommer från brasilianska sockerrör. Den är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och koldioxidutsläppen minskar med minst 85 procent jämfört med bensin. I dagsläget har Statoil 343 tankställen för E85.