Mp sågar regionplanen
Förslaget till utvecklingsplan för Stockholmsregionen innebär en ökning av biltrafiken med 80 procent. Det är vansinne enligt miljöpartier som vill se mer kollektivtrafik i stället.
- Stockholm växer snabbt och därmed koldioxidutsläppen. Det största hotet är planerna på Förbifart Stockholm och andra motorvägar som inte minskar trängseln, utan bara förvärrar utsläppen, säger Raymond Wigg (mp), oppositionslandstingsråd.
- Rufsen är ett resultat av det trafikpaket som de borgerliga och socialdemokraterna lagt, säger Björn Sigurdson, (mp), ersättare i landstingets trafik- och regionplanenämnd och Miljöpartiets representant i Stockholmsförhandlingen.
Hela Stockholms län kan bli klimatneutralt och fossilbränslefritt till år 2030 menar Miljöpartiet.
- Vårt förslag är tufft, en riktig utmaning. Men vi tror att det kan sporra politiker, stockholmare och företag att ställa om till en mer hållbar ekonomisk utveckling som skapar nya jobb, säger Björn Sigurdson.
- Det krävs politiskt mod för att att bygga en klimatsmart storstadsregion, säger Raymond Wigg.
Kraftigt utbyggd kollektivtrafik i hela länet, trängselskatt på Essingeleden och en utbyggd väg 55 kan ersätta Förbifart Stockholm menar miljöpartiet. Trängselskatterna ska gå till kollektivtrafiken, i enlighet med folkomröstningen, istället för till fler vägar.