23948sdkhjf

Stororder till Alstom

Alstom levererar 23 Coradia Nordic regionaltåg till Transitio för Norrtåg och Västtrafik. Ordern är värd 148 miljoner euro.
Det svenska fordonsbolaget AB Transitio har beställt 23 Coradia Nordic regionaltåg av Alstom. Av de nya tågen kommer 11 stycken att levereras till Norrtåg AB och 11 stycken till Västtrafik AB, med start hösten 2010. Ordern är värd 148 miljoner Euro eller 1 577 miljoner kronor.

De nya Coradia Nordic för Norrtåg kommer att trafikera hela Norrland. Inledningsvis planeras trafik på de nya sträckorna Sundsvall-Umeå (Botniabanan), Umeå-Luleå och i ordinarie trafik på sträckorna Sundsvall-Östersund-Storlien och Luleå-Kiruna.

Tågen som levereras till Västtrafik kommer att trafikera sträckan Kungsbacka- Göteborg-Alingsås och i framtiden även den nya Alependeln som sätts i drift i slutet av 2012.

Coradia Nordic är ett tåg med upp till 228 säten och en högsta hastighet på 180 km/h. Tillgänglighet är en mycket viktig faktor och det låga golvet genom hela tågsättet garanterar en hög tillgänglighet. Tågen som levereras till Norrtåg har anpassats för längre avstånd med bekvämare säten, servering och en högre maximal hastighet.

Coradia Nordic har varit i trafik i sex år i tuffa Stockholmstrafiken. Det är Alstoms femte kontrakt för tågmodellen Coradia Nordic i Sverige. SL:s nya pendeltåg togs i trafik augusti 2005 och i december 2006 tecknade Skånetrafiken avtal för nya Pågatåg. Under 2008 har också Östgötatrafiken och Jönköpings länstrafik beställt fem respektive två tåg av samma modell.

– Eftersom samma typ av tåg har beställts av flera trafikhuvudmän i Sverige kommer vi att kunna utbyta erfarenheter och dra nytta av samordningsfördelar under driftsfasen, säger Attila Ungvari , Affärsområdeschef Västtrafik AB.

Alstom har sammanlagt sålt 150 Coradia Nordic (“vinteriserade”) tåg I Sverige sedan 2004.

– Med denna order befäster vi vår ställning som den ledande leverantörer av regionaltåg i Sverige. Vi satsar nu vidare och gör ansträngningar inom andra produktområden såsom eftermarknad och fordonsunderhåll, säger Lars Kleppe , vd för Alstom Transport.

Som en del i Alstoms miljöarbete är Coradia Nordic tillverkad i material som till 95 procent kan återvinnas, samtidigt som tågets energiförbrukning vid inbromsning återanvänds för uppvärmning eller matas tillbaka för att kunna användas av andra tåg på linjen. Alstom Transport har sitt huvudkontor i Stockholm, med underhållsverksamhet i Västerås och i Bro.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.469