23948sdkhjf

Färre dödades av tåget

Under 2008 omkom 86 personer av tågolyckor – det är omkring 15 procent färre än 2007. Alla döda fanns utanför tåget, ingen inne i tåget dog förra året till följd av en tågolycka.
Att färdas med tåg är ett av de säkraste färdsätt som finns, ingen person omkom ombord på tåg i Sverige under 2008. Att som fotgängare vistas på eller invid järnvägen är däremot riskfyllt. Preliminär statistik för 2008 visar att 86 personer omkom efter att ha blivit påkörda av tåg.

Det är något färre än året innan, då 101 personer dog. Statistiken inkluderar även självmord på spåren och dessa brukar svara för cirka två tredjedelar av dödstalen.

- Varje person som dör på järnvägen är ett misslyckande, därför intensifierar vi vårt arbete med säkerhetsinformation för att förändra beteendet hos allmänheten, och öka respekten för järnvägen, säger Banverkets säkerhetschef Jörgen Niklasson .

Värt att notera är att runt 60 av de som dödats av tåget är personer som tagit sitt liv på det sättet. Statistiken visar att antalet självmord framför tåget i stort sett är på samma nivå år efter år. Den gruppen är naturligtvis svår att komma åt, men Banverket försöker i möjligaste mån att minska antalet, enligt Jörgen Niklasson. Bland annat med kameraövervakning som också är ett verksamt medel mot andra som befinner sig på spåret utan uppsåt att beröva sig själva livet.

Av tidigare statistik framgår att arbetet med att ta bort järnvägskorsningar eller förse dem med bättre skydd har gett bra resultat. Antalet olyckor och antalet döda och skadade har halverats sedan mitten på 1980-talet. Detta trots att trafiken de senaste åren ökat med 50 procent.

Antalet plankorsningar har minskat från fler än 16 000 i slutet på 1980-talet till cirka 7 500 stycken. I det dubbelspåriga järnvägsnätet finns inga oskyddade korsningar kvar. Vid övriga huvudlinjer finns några hundra oskyddade korsningar kvar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172