23948sdkhjf

Banverket rustar för fart

Graversforstunnlarna norr om Norrköping renoveras för snabbare tågtrafik. Det är en del i Banverkets arbete för att höja farten på tågtrafiken i väntan på framtida höghastighetsbanor.
Söndag 8 mars stänger Banverket all tågtrafik mellan Katrineholm och Norrköping för att rusta upp delar av norra tunneln vid Graversfors. Åtgärderna syftar till att kunna tillåta högre hastighet på sträckan.

Under drygt tre veckors tid, till och med torsdag 1 april, kommer delar av den norra tunneln vid Graversfors att repareras och förstärkas. Syftet med åtgärderna är att kunna tillåta en hastighetshöjning från nuvarande 40 km/h till 70 km/h.

- Det känns bra att vi har kunnat få till den här lösningen tillsammans med operatörerna, och att arbetet sker under så kort tid. Vi har verkligen strävat efter att hitta metoder som stör trafiken så lite som möjligt under avstängningen, säger Banverkets anläggningschef Björn Svanberg .

Banverket har studerat tunnlarnas säkerhetsmässiga status noggrant.
- Efter de här planerade insatserna kan vi tillåta en hastighetshöjning som är acceptabel för järnvägsföretagen, säger Björn Svanberg.

På SJ ser man fram emot en snabb renovering som gör att restiden kommer att bli kortare från 2 april.
Under avstängningen leds X2000-tågen mellan Stockholm och Malmö om via Nyköping, godstrafiken leds om via Hallsberg och den lokala persontrafiken mellan Norrköping och Katrineholm ersätts av bussar.

Det här är en del av en rad åtgärder som Banverket planerar genomföra under de närmaste åren för att successivt kunna höja tågens hastighet. Tågen måste gå fortare redan om ett par år, enligt Banverket. De höghastighetsbanor som ännu inte är beslutade kommer inte att öppna för trafik förrän tidigast om 20 år. Under tiden tänker sig Banverket att snittfarten på de viktigaste banorna i Sverige ska kunna öka med minst 20 km/h med hjälp av de nu inledda förbättringsarbetena.

Fakta/Graversforstunnlarna
Graversforstunnlarna består av tre tunnlar på Södra Stambanan. De är cirka en kilometer långa och sträcker sig mellan Åby och Graversfors. Varje dygn trafikeras sträckan av 90 tåg De ursprungliga tunnlarnas innertak består av välvda betongsegment à 18 meter, med ett mellanrum på cirka två meter. Under augusti-september 2008 renoverades sex segment i den södra tunneln. Fortsatt arbete sker under 2011 och kommer att ingå i ordinarie planeringsprocess.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078