23948sdkhjf

Rivstart för MTR i Norden

Med Stockholms tunnelbana som bas ska MTR nu målmedvetet arbeta för nya framgångsrika upphandlingar i resten av Norden och i övriga Europa. Var nästa kollektivtrafikslag ska stå kommer snart att visa sig, enligt MTR.
Strategin som det hongkongbaserade MTR gick ut med lyckades – bolaget knep Stockholms tunnelbana i stenhård konkurrens. Första målet nått, nu siktar MTR vidare mot andra tunga upphandlingar i Norden och i övriga Europa. Men ännu sägs inget om nästa mål – nu ska bolaget ge järnet för att etablera sig i Stockholms tunnelbana. SL:s beslut den 20 januari innebär att MTR tar över driften den 1 november och fortsätter till 1 november 2017. Om allt går väl finns möjlighet att förlänga kontraktet med ytterligare sex år utan någon ytterligare upphandlingsprocedur.

Tunnelbanekontraktet innebär att SL betalar ett fast pris om 2 465 miljoner kronor årligen till MTR. I avtalet finns också en rad ekonomiska morrötter som kan ge ännu mer pengar till opreratören: om delmål som pålitlighet, kondnöjdhet, service och renhållning fungerar på bästa sätt betalar SL upp till 145 miljoner kronor extra per år. Men går det dåligt kan SL kräva in lika mycket i vite för till exempel dålig service.

Om MTR lyckas kommer de att kunna köra Stockholms T-bana i sammanlagt 14 år. Då kan värdet av affären för hongkongbolaget hamna på hela 36 miljarder kronor. Även om det skulle landa på 30 miljarder kronor total så är upphandlingen av Stockholms tunnelbana världens största civila upphandling någonsin.

– Tunnelbanan är en av de viktigaste delarna av Stockholms och hela Sveriges kollektivtransportsystem, med en miljon resor varje dag. Vi är verkligen glada och stolta över att ha vunnit upphandlingen och ser fram emot att få visa både SL och alla stockholmare att vi kan öka servicen inom alla områden som rör tunnelbanan, säger Torborg Chetkovich , vd för MTR i Skandinavien.

– I Hongkong har MTR en punktlighet i tunnelbanan på över 99 procent och vi har vunnit ett stort antal utmärkelser för vår höga kvalitet och kundservice. MTR har också genomfört andra lyckade övertaganden, bland dem London Overground och regionaltåget KCR, som går mellan Hongkong och Guangzhuo. Torborg Chetkovich som skall leda det lokala bolaget, har mer än tio års erfarenhet av branschen inklusive drift av tunnelbanan i Stockholm, säger Jeremy Long , vd för MTR i Europa.

För underhåll, städning och service av tågen kommer MTR att samarbeta med Mantena, som är Norges ledande företag inom tågunderhåll. Anställda på Tågia som i dag arbetar med tunnelbanan kommer att erbjudas anställning i det nya gemensamma underhållsföretaget.

– Vi ser fram emot att få arbeta med så erfaren personal för att ytterligare utveckla kvaliteten genom erfarenhetsutbyte, metoder och verktyg tillsammans med med MTR och Mantena, säger Tor Henriksen , som blir vd i det gemensamma underhållsbolaget.

– Mantena har en viktig roll i arbetet med vårt gemensamma mål att öka servicenivån i tunnelbanan, med fokus på säkerhet, punktlighet och renlighet, säger Torborg Chetkovich.

– Vår viktigaste uppgift blir att öka servicen till kunderna för att göra tunnelbanan ännu mer attraktiv för stockholmarna. En förutsättning för att vi ska bli en tunnelbana i världsklass är att våra medarbetare är engagerade i arbetet och jag ser fram emot att med dem som sköter driften i dag integrera kompetenser från MTRs och Mantenas medarbetare. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid att upprätthålla och förstärka relationerna med fackliga organisationer och medarbetare, säger Torborg Chetkovich.

– Vi har mycket att göra från och med nu och fram till 2 november. Vi har redan satt fart på vårt mobiliseringsteam och MTR kommer att lägga full kraft på att säkra en smidig och problemfri övergång, säger Torborg Chetkovich.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078