23948sdkhjf

Standard för hybridmotorer

I höstas kom Volvos första hybridbuss. Men ännu finns ingen standard för elhybridmotorer, därför startar SIS ett projekt för att styra upp reglerna för framtidens elhybridmotorer.
Allt fler fordonstillverkare tar fram buss- och bilmodeller som kombinerar elmotorer med förbränningsmotor och batteripaket som lagrar energi - så kallade elhybridfordon. SIS, Swedish Standards Institute startar ett projekt för att ta fram standarder som förenklar samarbetet mellan tillverkare och leverantörer och tar fram gemensamma riktlinjer för säkerhets- och miljökrav.

El-hybridfordon har ett drivsystem som kombinerar elmotorer med en förbränningsmotor och energilagring i ett kraftfullt batteripaket. Tekniken ger nya möjligheter att optimera ett fordons energianvändning och minimera utsläppen.

- Efterfrågan på standarder inom området har ökat markant i och med att biltillverkarna nu satsar på den här tekniken. Än så länge finns det få standarder inom området, men standarder behövs för att underlätta utvecklingen och kontakterna mellan bilbyggarna och deras underleverantörer, säger Peter Claeson , projektledare på SIS.

Det finns många frågor att lösa. Till exempel elsäkerheten, i ett hybridfordon finns spänningar på flera hundra volt och höga strömstyrkor som måste hanteras, både vid normal drift och om någon olycka skulle ske. En annan viktig fråga är hur man deklarerar energiåtgången, som är komplex i ett system med kombinerad el- och förbränningsmotordrift.

- Gemensamma standarder kommer att stötta tillverkarna - men kommer också att gynna slutkunderna som får bättre och säkrare bilar till en lägre kostnad, säger Peter Claeson.

De standardiseringsprojekt som pågår för el-hybridfordon handlar om säkerhetsspecifikationer, provningsmetoder och miljökrav. Arbetet sker inom ISO, den globala standardiseringsorganisationen och inom IEC, den globala motsvarigheten på elsidan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.319