23948sdkhjf

Nordkalotten får ny järnväg?

Svenska Banverket och finska Banförvaltningscentralen möts i Haparanda-Torneå för att diskutera en eventuell ny järnväg mellan länderna.
Den 11-12 februari samlas representanter från bland annat svenska Banverket och finska Banförvaltningscentralen i Haparanda-Torneå för att diskutera behovet av att utveckla den gränsöverskridande infrastrukturen i norra Sverige och Finland. Ett problem att överbrygga inom järnvägstrafiken är de olika spårvidderna i länderna. I dag finns finskt bredspår draget till Haparanda sedan finlands ryska tid. Härifrån går det teoretiskt att åka tåg ända till Stilla havet på andra sidan jordklotet. Men planerna i norr gäller med närliggande tågtrafik för person och gods mellan Sverige och Finland.

I gränstrakterna mellan länderna finns stora naturtillgångar i form av skog och mineraler och idag växer till exempel planer fram på brytning av järnmalm i stor skala i ett område som sträcker sig över riksgränsen i trakterna av Pajala och Kolari. En förutsättning för att naturtillgångarna ska kunna bearbetas, och tillväxten främjas, är att det finns en väl fungerande infrastruktur för person- och godstransporter som utvecklas i ett gränsöverskridande och transportslags- övergripande perspektiv.

De svenska och finska regeringarna har därför givit sina myndigheter inom järnvägs-, sjöfarts- och vägområdena samordnade uppdrag att göra en analys av framtida krav med särskilt fokus på den gränsöverskridande infrastrukturen. Ett gemensamt utredningsarbete har därför påbörjats och skall utmynna i en rapport till regeringarna den 1 maj 2009 där en gemensam bild av behoven av nödvändiga infrastrukturåtgärder för att främja en långsiktig hållbar tillväxt läggs fram.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063