Nordkalotten får ny järnväg?
Svenska Banverket och finska Banförvaltningscentralen möts i Haparanda-Torneå för att diskutera en eventuell ny järnväg mellan länderna.
I gränstrakterna mellan länderna finns stora naturtillgångar i form av skog och mineraler och idag växer till exempel planer fram på brytning av järnmalm i stor skala i ett område som sträcker sig över riksgränsen i trakterna av Pajala och Kolari. En förutsättning för att naturtillgångarna ska kunna bearbetas, och tillväxten främjas, är att det finns en väl fungerande infrastruktur för person- och godstransporter som utvecklas i ett gränsöverskridande och transportslags- övergripande perspektiv.
De svenska och finska regeringarna har därför givit sina myndigheter inom järnvägs-, sjöfarts- och vägområdena samordnade uppdrag att göra en analys av framtida krav med särskilt fokus på den gränsöverskridande infrastrukturen. Ett gemensamt utredningsarbete har därför påbörjats och skall utmynna i en rapport till regeringarna den 1 maj 2009 där en gemensam bild av behoven av nödvändiga infrastrukturåtgärder för att främja en långsiktig hållbar tillväxt läggs fram.