23948sdkhjf

Tjustbanan fortsätter trilskas

Veolia Transport har ännu inte lyckats få ordning på Tjustbanan och tvingas därför betala miljonböter till Östgötatrafiken, rapporterar Sveriges Radio P4 Östergötland.
Många inställda tåg och stora förseningar har förföljt trafiken på Tjustbanan, en oelektrifierad järnvägslinje som går mellan Linköping och Västervik via Åtvidaberg. Flera operatörer har kört tågen på Tjustbanan åt Östgötatrafiken, bland annat BK Tåg som gick i konkurs 2005. Därefter skötte SJ trafiken fram till 15 juni förra året då Veolia Transport tog över. Ett uppdrag som visade sig bli ett sorgebarn för den nye operatören.

Sedan driftstarten för knappt åtta månader sedan har Veolia tvingats böta 1,6 miljoner kronor till Östgötatrafiken. Bötespengarna används av trafikhuvudmannen för att åstadkomma förbättrad trafik på banan. Men problemen kommer att fortsätta i alla fall, det enda som skulle hjälpa på lång sikt är en kraftfull investering för att bygga om banan, enligt Leif Johanson , vd för Östgötatrafiken.

Harald Hjalmarsson , kommunalråd i Västerviks kommun, ställer nu kravet att bötespengarna ska användas för att säkra den fortsatta trafiken på banan. Leif Johanson svarar att så redan sker genom att Veolias bötespengar går till ersättningstrafik med buss på sträckan samt för att betala ut resegaranti till försenade resenärer.

Veolia å sin sida tror att problemen ska kunna lösas inom kort, men varken Leif Johanson eller Harald Hjalmarsson tro på det. Leif Johanson har tidigare sagt att trafiken mellan Östergötlands och Kalmar län är relativt liten, förbindelserna med det större Jönköpings län måste nu och framöver få större prioritet. I dag finns det heller ingen finansiering ordnad för att rust upp Tjustbanan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078