23948sdkhjf

Fler nöjda med T-banan

73 procent av resenärerna är nöjda med tidhållningen i tunnelbanan. Det visar SL:s mätning Upplevd Kvalitet, som genomfördes i januari i år.
Så många som 76 procent av resenärerna är dessutom nöjda med tunnelbanan som helhet under januari. Resenärernas betyg på tunnelbanan har därmed haft en stadig uppgång de tre senaste åren. I januari 2007 var 65 procent av resenärerna nöjda och 2008 var motsvarande siffra 72 procent.

– Tunnelbanans punktlighet är en starkt bidragande orsak till att så många resenärer är nöjda. Betyget på tidhållningen är till och med högre än det vi sett tidigare under hösten och vintern, säger Gunnar Wulff , divisionschef för Veolia Transports tunnelbaneverksamhet.

Just punktligheten sägs vara en av de faktorer som fick SL att föredra MTR framför Veolia som kommande tunnelbaneoperatör. MTR har nått världsrykte för sin närmaste perfekta punktlighet. Veolia ifråga sätter å sin sida hur denna punktlighet mäts och vill veta mer om den modell SL har för att mäta punktligheten. Snart kommer länsrätten och kammarrätten med besked om hur det går med Veolias överklagande av upphandlingen av Stockholms tunnelbana.

Fakta/Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under januari 2009, vecka 3 och 4. Den baseras på minst 5 185 intervjuer per månad, varav 750 sker inom tunnelbanan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079