23948sdkhjf

Stockholms hamn en soptipp

Stockholms mottagande av kryssningsresenärer är under all kritik. Det måste bli bättre anser Stockholms Handelkammare och rederiet Viking Line.
Resenärerna möts av skräpiga och tråkiga kajer där det nästan inte finns någon information om Stockholm som turiststad. Det finns inte ens en skylt som pekar åt vilket håll man borde gå eller åka, än mindre någon ordnad transport mot city. Detta till trots att kryssningsresenärerna är en mycket köpstark grupp turister som spenderar minst 400 miljoner kronor per år i Stockholm.

I dag presenterar Stockholms Handelskammare, tillsammans med Viking Line, en analys över kryssningsturisternas betydelse för Stockholm och vilket mottagande de får. Analysen innehåller förslag på hur man på kort och lång sikt kan förbättra mottagandet av kryssningsresenärerna.

- Stockholm är en vacker stad som har mycket att visa upp för dem som kommer hit. Turism är också en viktig del för Stockholms näringsliv och som ger många tusen jobb. Det är därför sorgligt att se det taffliga mottagande vi ger till dem som kommer hit med kryssningsfartyg. Många förbättringar är enkla och kräver inga stora investeringar. Ledningen i Stadshuset bör ta tag i frågan omgående för att hinna med att göra förbättringar inför årets säsong, säger Peter Egardt , vd för Stockholms Handelskammare, med anledning av analysen.

Analysens huvudförslag:
* Hela området vid Masthamnen och längs Stadsgårdsleden bör omgående snyggas upp.
* En modern terminalbyggnad för Viking Line och kryssningstrafiken bör uppföras i Masthamnen.
* Den nya terminalen bör förbindas med stadens centrala delar genom en attraktiv och miljövänlig spårförbindelse.
* Hela anläggningen och tullhuset på lämpligt sätt bör anslutas till de attraktiva utsiktspunkterna Katarinahissen, Katarinavägen och Fjällgatan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062