Dags skrota trafikmonopolen
En utredning som läggs fram under våren föreslår att bland annat Hallandstrafikens monopol ska brytas. All busstrafik föreslås bli kommersiell, rapporterar SR P4 Halland.
– Vi har länge tyckt att det behövs en större frihet för de bussföretag som kör busstrafik i dag och som också har god förmåga att lyssna av resenärerna direkt eftersom det är deras förare som möter folk i kollektivtrafiken, säger Anna Grönlund.
Den gängse uppfattningen att lönsam trafik endast finns i Sveriges storstäder avvisas av utredningen. Tvärt om pekar den på att det finns många linjer ute i landet som kan vara av intresse för kommersiella bussbolag, anser utredaren.
Självklart kommer det alltid att finnas busslinjer där det inte finns någon möjlighet att nå lönsamhet, men där det ändå måste finnas kollektivtrafik. Det är sådana linjer som ska drivas av skattesubventionerad kollektivtrafik, anser utredaren. Här har Hallandstrafiken ett viktigt uppdrag och då gäller det för bolaget att sköta trafiken så att skattekronorna används så effektivt som möjligt för att klara uppgiften.
– Man diskuterar någon typ av resenärspeng riktad till olika grupper kanske också i kombination med en regional vinkel, då tror jag att man kan utnyttja samhällets stöd på bästa sätt i kolltrafiken och låta bussföretagen nischa sina produkter där det finns en efterfrågan och möjlighet att skräddarsy tjänster utifrån ett marknadsperspektiv, säger Anna Grönlund.