Inga vanliga pensionärer
Nu går 40-talisterna i pension. Men det är inte vilka pensionärer som helst. De har pengar, de ställer krav och de vill ha bekvämlighet. Bussturismbranschen måste inse att man är en del av upplevelseindustrin för att dessa grupper ska lockas att åka buss, säger framtidsforskaren Tomas Fürth.
- Men det är inte vilka pensionärer som helst, säger Tomas Fürth, forskningsledare på konsultföretaget Kairos Future. De ser fram emot sin ålders höst på ett sätt som ingen tidigare generation i deras situation har kunnat göra - med tillförsikt. De är vana vid en hög levnadsstandard, är relativt friska och framför allt köpstarka. Aldrig har så många kommande åldringar haft så gott om pengar som de som är födda mellan 1945 och 1954.
Man brukar kalla den här gruppen för Sallies, Senior affluent life lovers experience second spring, alltså ungefär att det är en grupp seniorer som älskar att leva ett rikt liv och som söker sin andra vår. Enligt undersökningar som gjorts på den här gruppen ser de sig inte som pensionärer utan snarare som tonåringar , eller rättare sagt att man identifierar sig mer med den yngre generationen.
- Det är en utmaning för alla som vill tjäna pengar på den här gruppen, menar Tomas Fürth som betonar att den här gruppen pigga äldre inte kommer att låta sig nöjas med att åka på museiutflykter med kaffestopp någonstans.
- Många reser över hela världen, Thailand på vintern för att till våren göra en weekendresa till New York. Så det krävs både fantasi och kreativitet för att locka den här gruppen att bli bussturister, fortsätter Tomas Fürth. Skapa upplevelsepaket. Gå ihop med shopping- och nöjesanläggningar. Se också till att ni, det vill säga bussturistbranschen, finns i den digitala världen på ett modernt sätt. Satsa på att marknadsföra olika upplevelser. Tänk på att den här generationen människor kan sina datorer och är vana att googla för att hitta olika resealternativ.
Läs hela intervjun i RESFORUM nr 1 som kommer imorgon den 18 februari.