Klart för ny Kiruna-järnväg
LKAB och Banverket har undertecknat ett genomförandeavtal om ny järnväg i Kiruna. Totalt 18 kilometer järnväg ska bilda en ny förbifart för att möjliggöra fortsatt gruvbrytning.
Genomförandeavtalet innebär att LKAB finansierar den nya järnvägen till en nivå som motsvarar den befintliga järnvägens funktioner. Banverket i sin tur står för uppgraderingar i samband med byggandet av den nya järnvägen.
Själva anläggningsarbetet har delats upp mellan de två aktörerna. Banverket bygger den nya järnvägen, broar och viadukter och LKAB bygger nya vägar, dammar inne på det egna industriområdet och företagets egna järnvägsanslutningar till den nya järnvägen.
Nuvarande järnväg kommer att påverkas av markdeformationer som gruvbrytningen orsakar, och därför anläggs det nya spåret bakom gruvberget Kiirunavaara. Godstågen som idag kör genom Kiruna kommer med den nya järnvägen att passera utanför staden.
Var ett kommande resecentrum ska finnas utreds fortfarande, men den nya järnvägssträckning som nu valts öppnar för många möjligheter. Ett mål har varit att nyttja befintliga strukturer som järnvägsstation och bangårdar så länge det är möjligt innan de ersätts.