23948sdkhjf

Färre flög långt 2008

Europas flygbolag har inte bottnat än. Just nu är passagerarsiffrorna bland de sämsta som noterats under de senaste 25 åren, enligt AEA.
– Bara tre gånger tidigare under de gångna 25 åren har vi noterat så svaga passagerarsiffror för våra medlemsbolag. 1986 i kölvattnet på Tjernobylkatastrofen och USA bombräd mot Libyen, 1991 till följd av första Gulfkriget och efter September 11-illdådet 2001-2002, säger Ulrich Schulte-Strathaus , generalsekreterare vid europeiska flygbolagssammanslutningen Association of European Airlines (AEA).

Generalsekreterarens kommentar rör den färska sammanställningen över 2008 års passagerarstatistik, som med nära 366 miljoner befordrade flygresenärer innebär en minskning med 5,4 miljoner färre jämfört med motsvarande siffor för 2007. Däremot räknat i antal flugna passagerarkilometer (pax-km) ökade trafiken med blygsamma 1,2 procent fler pax-km.

Statistiken för året sista månad talar också sitt tydliga språk: passagerartrafiken försvagades med 3,5 procent jämfört med motsvarande tidsperiod året innan, med tapp på samtliga linjer utom på Europa – Mellanöstern, som istället noterade en med 6,3 procent. För flygfrakten noterades en katastrofal minskning med hela 21,4 procent, den kraftigaste utförslöpan i AEAs annaler.

– Vi har inget skäl förmoda att vi befinner oss, eller ens närmar oss, botten på denna nedgångscykel. Trots att 19 av våra 34 medlemsbolag skar ned sin befordringskapacitet i antal flygstolar i december, varav åtta med drygt 10 procent, så krympte trafikvolymerna ändå mer än kapacitetsreduktionen, säger Ulrich Schulte-Strathaus.

Men de bistra tiderna till trots står inte AEAs medlemsbolag med mössan i handen för att be om statsstöd. Istället strävar man i nära samarbete med luftfartsmyndigheter att finna vägar till att lätta på bördan. Ulrich Schulte-Strathaus:

– Vi kan inte axla ytterligare kostnadsbördor från illa genomtänkt lagstiftning och är i desperat behov av att de kostnadsreducerande fördelar som Single European Sky-programmet – en samlad, enhetlig europeisk flygtrafikledning – för med sig, ska börja få effekt.

Fotnot: The Association of European Airlines (AEA) samlar 34 tidtabellsbundna europeiska flygbolag som årligen befordrar 370 miljoner resenärer och fraktar 7 miljoner ton gods med hjälp av 2 600 flygplan som betjänar 615 flygförbindelser i 165 länder med 11 575 dagliga avgångar. AEA-bolagen skapar 423 000 direkta arbetstillfällen och omsätter totalt 78 miljarder euro, motsvarande drygt 858 miljarder kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126